5 strategiaa, joita on noudatettava lopettaaksesi suhteen kunnioituksella, amerikkalaisen psykologian mukaan

Tässä artikkelissa tutkimme 5 erilaista strategioita, joita on noudatettava lopettaaksesi suhteen kunnioituksella ja empatialla, joka perustuu amerikkalaiseen psykologiaan. Vaikka eroaminen kumppanistasi ei ole koskaan helppoa, nämä strategiat voivat helpottaa tätä vaikeaa keskustelua ja antaa molemmille osapuolille mahdollisuuden tuntea itsensä kuulluksi ja arvostetuksi.

1. Valitse oikea aika ja paikka

Oikean ympäristön valitseminen suhteen lopettamiselle on välttämätöntä, jotta molemmat ihmiset voivat ilmaista itseään vapaasti ilman, että ulkoiset häiriötekijät tai logistiset ongelmat estävät heitä. Alla on joitain suosituksia:

  • Vältä hajoamista julkisilla paikoilla : Eroaminen yksityisesti takaa intiimin ympäristön, jossa molemmat osapuolet voivat itkeä, huutaa tai ilmaista tunteitaan vapaasti ilman pelkoa nolostumisesta.
  • Suunnittele vapaapäivä : Ajan löytäminen istua alas ja keskustella rauhallisesti voi estää riidan kärjistymisen. Yritä valita päivä, jolloin tiedät, ettei kumppanillasi ole muita sosiaalisia sitoumuksia, kuten juomamatka kollegoiden kanssa tai perheen syntymäpäivä.
  • Älä eroa ennen tärkeää tilaisuutta : Voi olla houkuttelevaa halu saada asiat kuntoon nopeasti, mutta eroaminen juuri ennen tärkeää tapahtumaa, kuten häitä, tenttiä tai työhaastattelua, voi aiheuttaa kumppanillesi tarpeettomia ja stressaavia ongelmia.

2. Valmistele, mitä haluat sanoa

Mieti etukäteen sanoja, joita käytät ilmaisemaan haluavasi erota. Tässä on joitain ehdotuksia sen tekemiseen:

  • Käytä kunnioittavia lauseita : Vältä loukkaamista tai huutamista kumppanillesi. Ilmaise tunteesi selkeästi ja rauhallisesti valitsemalla sanoja, jotka osoittavat, että et vain syytä toista henkilöä. Kokeile esimerkiksi sen sijaan, että sanoisit ”Sinun syysi, että se ei toimi”. Meillä on viime aikoina ollut paljon vaikeuksia, jotka horjuttavat suhdettamme. »
  • Käytä tunteisiin keskittyvää lähestymistapaa : Puhu siitä, kuinka tilanne vaikuttaa sinuun emotionaalisesti ja anna kumppanillesi mahdollisuus tehdä samoin. Käyttämällä tätä lähestymistapaa osoitat, että ymmärrät heidän tunteensa ja olet valmis kuuntelemaan heitä.
  • Keskity parisuhteisiin : Vältä ohjautumasta muihin merkityksettömiin konflikteihin. Jos mainitset tietyn ongelman, varmista, että se liittyy pääsyyn lopettaessasi suhteen.
Lue myös:   4 paljastaa ihmisten käyttäytymistä, jotka ovat kärsineet liikaa menneisyydessä

Ole rehellinen, mutta loukkaamatta tarpeettomasti

Vaikka rehellisyys on tärkeää tässä keskustelussa, ota huomioon kumppanisi tunteet ja vältä loukkaavien tai hyödyttömien huomautusten tekemistä. On parempi keskittyä asioihin, jotka todella vaikuttavat suhteeseen, kuin hyökätä toisen henkilön luonnetta vastaan.

3. Kuuntele ja vahvista kumppanisi tunteita

Keskustelun aikana on tärkeää antaa kuuntele tarkkaavaisesti kumppaniasi ja vahvistaa tunteitaan. Tässä on joitain vinkkejä tämän vaiheen hallintaan:

  • Aktiivinen kuuntelu : Kun kumppanisi puhuu, osoita, että kuuntelet nyökkäämällä, kommentoimalla empaattisia ja pitämällä suoraa katsekontaktia.
  • Vastaa rauhallisesti ja lyhyesti : Jos et tiedä mitä vastata, kiitä vain kumppaniasi tunteidensa ilmaisemisesta ja vakuuta hänelle, että kuulit ne.
  • Osoita empatiaa : Vaikka sinä olisit se, joka tekee eron, omia tunteitasi voi olla vaikea jättää syrjään. On kuitenkin tärkeää osoittaa empatiaa kumppaniasi kohtaan ja ymmärtää, että myös hänen kärsimyksensä voi olla syvällistä.
Lue myös:   4 paljastaa ihmisten käyttäytymistä, jotka ovat kärsineet liikaa menneisyydessä

Älä vähättele heidän tunteitaan

On tärkeää olla sivuuttamatta tai vähättelemättä kumppanisi tunteita, vaikka ne eivät vastaakaan tunteitasi. Tunteiden tunnustaminen on välttämätöntä kunnioittavalle eroprosessille.

4. Tarjoa tukea ja keskustele seuraavista vaiheista

Mikäli mahdollista, on hyödyllistätarjoa tukea kumppanillesi tänä vaikeana aikana. Tässä on joitain vinkkejä miten:

  • Ehdota hyödyllisiä resursseja : Henkilökohtaisesta tilanteestaan ​​riippuen he saattavat joutua kääntymään tukiryhmien tai mielenterveyteen erikoistuneiden ammattilaisten puoleen. Voit vapaasti jakaa nämä tiedot heidän kanssaan.
  • Puhu tulevaisuudesta : Saattaa olla tarpeen keskustella eroon liittyvistä käytännön, taloudellisista tai logistisista kysymyksistä. Tee se yhteistyön hengessä konfliktin sijaan.
  • Apua paperityössä : Jos asut yhdessä tai sinulla on yhteisiä tilejä, auta kumppaniasi hallinnollisissa menettelyissä, jotka ovat tarpeen talouden ja muiden elämäsi osa-alueiden erottamiseksi.

Älä tee lupauksia, joita et voi pitää

Vältä antamasta epämääräisiä tai epärealistisia lupauksia tarjota tukea tulevaisuudessa. Ole realistinen sen suhteen, mitä olet valmis ja pysty tekemään auttaaksesi heitä, ja muista asettaa sopivat rajat.

Lue myös:   4 merkkiä siitä, että pelkäät tuomiota, ja kuinka korjata se

5. Säilytä kunnioitus eron jälkeen

Työ ei lopu keskustelun päätyttyä. Näin toimit luokassa ja kunnioituksella eron jälkeen:

  • Vältä kertomasta kaikille yksityiskohtia : Kunnioita kumppanisi yksityisyyttä olemalla jakamatta kaikkia eron yksityiskohtia muille ihmisille, ellei se ole ehdottoman välttämätöntä.
  • Ole tarkkaavainen sattumien kohtaamisten aikana : Jos kohtaat entisen kumppanisi julkisilla paikoilla tai sosiaalisissa tilaisuuksissa, osoita kunnioitusta ja ole kohtelias. Vältä tarpeettomia yhteenottoja, jotka voivat avata uudelleen tunnehaavoja.
  • Älä kosta sosiaalisessa mediassa : Negatiivisten tai halventava kommenttien lähettäminen entisestä kumppanistasi estää teidän molempien paranemisprosessin. Yritä pitää matalaa profiilia sosiaalisessa mediassa ja säästä raakoja tunteitasi intiimimpiä ja turvallisempia foorumeita varten.

Pystyt lopettamaan suhteen kunnioittavasti, empaattisesti ja vastuullisesti. Muista, että on mahdollista huolehtia omista tarpeistasi samalla kun pysyt tarkkaavaisena kumppanisi tunteiden ja hyvinvoinnin suhteen.

Kirjoittajan kuva
Kirjoittajasta, Anja Heikkinen
Olen kiinnostunut psykologiasta ja käytän aikani etsimällä uusia älyllisiä haasteita, joiden avulla voin harjoittaa mieltäni ja rentoutua samalla.
Kotisivu » Psykologia » 5 strategiaa, joita on noudatettava lopettaaksesi suhteen kunnioituksella, amerikkalaisen psykologian mukaan